Sunday, December 26, 2010

Pengenalan Insurans

Bila sebut saja pasal insurans,pasti hampir semua orang tahu ape itu insurans.Tetapi apakah semua orang paham apakah sebenarnye insurans.
Insurans dalam perundangan dan ekonomi, adalah bentuk pengurusan risiko terutamanya digunakan bagi jaminan terhadap risiko kemungkinan kerugian kewangan
Dengan kata lain juga,insurans ini boleh dikatakn sebagai payung apabila kita hujan.Seperti kata pepatah,sediakn payung sebelum hujan.Kalau dah hujan baru nak cari payung,alamatnye basah lah kan.
Insurans yang berasaskan insurans adalah satu insurans yang 
Takaful adalah satu konsep berasaskan prinsip-prinsip berkongsi tanggungjawab,bekerjasama dan saling bantu membantu menjaga kepentingan bersama.Setiap peserta menyumbang berdasarkan tabarru' (derma) kepada dana yang akan digunakan untuk membantu satu sama lain pada masa yang diperlukan.

Tahap kehidupan yang berubah-ubah

Keperluan hidup kita sentiasa berubah mengikut peredaran masa. Justeru, apabila keperluan hidup berubah, keutamaan kita turut berubah. Masalahnya, kita juga perlu mengubah perancangan kewangan kita untuk diselaraskan dengan keutamaan hidup kita yang berubah.

Hadis riwayat Bukhari -
Tinggalkan anak dan isteri kamu dalam keadaan kesenangan daripada biarkan mereka dalam keadaan meminta-minta.

Tempoh atau berlakunye kerugian atau malapetaka adalah pasti.

Pepatah melayu baru - Harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan hutang.Persoalannya siapa yang akan menjelaskan hutang kita.Waris kita ke?


Sir Winston Churchill, Perdana Menteri England pernah berkata :
Sekiranya diikutkan hati, saya akan menulis perkataan "sudah diinsuranskan" pada pintu setiap rumah dan pada dada setiap orang awam kerana saya yakin bagi pengorbanan yang amat kecil, kaum keluarga dapat dilindungi daripada malapetaka yang mempunyai potensi memusnahkan kehidupan mereka selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment